Genre: 

Still Midnight: Still Midnight

Still Midnight
29-07-22
Af: 
Mads Kornum, Sidde33

Anmeldelse fra Side33

Trioen Still Midnight fra København er efter et længere tilløb med intet mindre end 6 singler og tilhørende videoer i perioden 2019-2020 endelig klar med deres debutalbum, med 10 nye numre.

Still Midnight består af Thomas Bang (vokal), der er uddannet skuespiller, og var idémand og skuespiller på den Reumertvindende Nick Cave teaterkoncert. Derudover har han ligesom Stefan Weinreich (guitar og keys) og Mark Winther (trommer) tidligere spillet med flere mindre kommercielt kendte danske bands. Weinreich og Winther spiller aktuelt også sammen i De Må Være Belgiere, og var også en del af Falderebet på deres debutalbum.

Albummet er generelt mørkt og rytmisk velfunderet. Thomas Bang har glød og varme i vokalen, der undervejs vækker minder om f.eks. David Bowie, Mick Hutchinson (INXS), Holly Johnson (Frankie Goes to Hollywood) og Bjørn Fjæstad (Baal).

Musikalsk er der undervejs også flere berøringsflader med de nævnte artister, uden at der på noget tidspunkt er brugt ‘copy paste ‘funktionen. Der er således en ganske original international atmosfære igennem hele albummet, hvor trommer, bas, guitar støttes op at en elektronisk lydkulisse, der har ekkoer af både New York og Berlin, selvom det hele er optaget på Nørrebro.

Et nummer som ”I’m Not Me” er tungt og tørt, og er dragende effektfuldt, ligesom albummets absolut stærkeste kort, singlen ”This Scene”, der med INXS-riff og en forførende basgang i den grad rummer det der skal bruges for at komme igennem på radiostationer som P6 Beat og ligesindede. Begge numre er i øvrigt gæstet af Thor Sobol Irming (ex Racing Ape). Måske han skulle være lukket endnu mere ind i maskinrummet?

På pladens længste nummer ”Return” viser bandet evnen til at bygge scenen op igen med ny filmisk dramaturgi i de sitrende musikalske spændingsfelter.

I det hele tager Still Midnight tager dig i løbet af godt 43 minutter på en smådunkel, men alligevel letlevende og spændende musikalsk rejse, som man på intet tidspunkt får lyst til at vende om fra. Til gengæld mangler lidt flere afgørende lyspunkter a la det man mødes af i ”This Scene”.

Det er fedt nok, at det bare kører atmosfærisk derudaf, men i mørket må der nu godt være lidt mere der glimter, lidt mere der vækker, end det slumrer.

Men bestemt et cool, gennemført og dejligt udansk debutudspil, der lover godt for næste etape af rejsen med de tre mørkemænd, og deres musikalske venner.